چرا تریلر بازی‌ها خیلی بهتر از خود بازی‌ها هستند؟

تک تاکس - چرا تریلر بازی‌ها خیلی بهتر از خود بازی‌ها هستند؟ - techtalks.ir

حتما برای شما هم پیش آمده است که تریلر یک بازی ویدئویی را تماشا کنید و از تماشای آن به شدّت هیجان‌زده شوید. چون گرافیک بازی بسیار خوب به نظر می‌رسد و انفجارها به قدری واقعی هستند که انگار خودتان در صحنه‌ی انفجار هستید. اما زمانی که  بازی را می‌خرید و آن را داخل کنسول‌تان می‌گذارید، متوجّه می‌شوید که انتظارات‌تان بیش از حد بالا بوده است.

در سال‌های اخیر با چنین وضعیتی زیاد روبه‌رو شده‌ایم و متاسفانه انتظارات‌مان از بازی به ندرت به واقعیت تبدیل شده است. امّا چرا چنین است؟ توسعه‌دهندگان بازی چطور سه دقیقه از آن بازی را عالی می‌سازند، امّا خود بازی به آن خوبی نیست؟

https://www.youtube.com/watch?v=eHFqOat79Cg

 

در سال ۲۰۰۵ تریلر بازی کیل‌زون ۲ (Killzone 2) در نمایشگاه E3 پخش شد و گرافیکی را به نمایش گذاشت که هیچ کس تا آن زمان مانندش را ندیده بود. پویانمایی‌ها و شخصیت‌ها به قدری نرم و خوش‌ساخت بودند که انگار از فیلم‌های سینمایی بیرون آمده‌اند. اکثر وبسایت‌های مهم بازی این تریلر را که برای به نمایش گذاشتن قابلیت‌های پلی‌استیشن ۳ ساخته شده بود، گزارش کردند و بسیاری از آن به عنوان «دومین رنسانس بازی‌های ویدئویی» یاد کردند.

امّا هرچه اسکرین‌شات‌های واقعی بیشتری از این بازی به بیرون درز می‌کرد، روزنامه‌نگاران و بازی‌خورها بیشتر به این مساله شک می‌کردند که تریلر به نمایش در آمده در E3، همه‌ی داستان را نمی‌گوید. دست آخر معلوم شد توسعه‌دهندگان کیل‌زون از تکنیکی برای تولید تریلر استفاده کرده‌اند که به نام in-engine rendering یا رندر در داخل موتور بازی شناخته می‌شود. این تکنیک به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد از جزئیات و عناصر بیشتری برای نورپردازی استفاده کنند، پویانمایی‌های قوی‌تری به کار بگیرند و رندر نهایی تر و تمیز تری به دست بیاورند.

 

https://www.youtube.com/watch?v=FqnKB22pOC0

 

در حقیقت، توسعه‌دهندگان بازی روش‌های مختلفی برای تولید تریلر دارند. نحوه‌ی تولید تریلرهایی که کاملاً به صورت کامپیوتری و با فناوری CGI تولید می‌شوند (مانند تریلر بازی اورواچ)، کاملاً مستقل از موتور خود بازی است. این گونه تریلرها انیمیشنی شبیه به انیمیشن‌های سینمایی پیکسار دارند. هرچند تریلرهای CGI وسیله‌ی تبلیغاتی گمراه‌کننده‌ای هستند و در بین بازی‌خورها تفرقه ایجاد کرده‌اند، اما در حال حاضر به عنوان ابزاری ضروری برای تبلیغ بازی‌ها و به فروش رفتن بازی‌ها شناخته می‌شوند.

https://www.youtube.com/watch?v=q9O0aP6dDM8

 

تریلرهایی که در داخل موتور بازی تولید می‌شوند، مانند تریلر کیل‌زون در سال ۲۰۰۵ (یا تریلر Total War: Warhammer در بالا)، با تریلرهای کاملا کامپیوتری یا CGI کمی فرق می‌کنند. ساختن تریلرهای داخل موتور یا in-engine شبیه به ساختن تریلرهای CGI است، تنها با این تفاوت که برای رندر انیمیشن از موتور خود بازی استفاده می‌شود. هنگام ساختن تریلر با استفاده از موتور بازی، به راحتی می‌شود کاری کرد که انیمیشن بهتر و باکیفیت‌تر به نظر برسد. چون توسعه‌دهندگان می‌توانند قدرت پردازشی موتور را روی چیزهایی متمرکز کنند که خودشان می‌خواهند. مثلاً می‌توانند تمام قدرت پردازشی را به انیمیشن بازی بدهند و چهره‌ی شخصیت‌ها را طبیعی‌تر کنند، در حالی که در خود بازی بخشی از این قدرت پردازشی باید برای رندر کردن محیط بازی، پس‌زمینه و اجرا کردن هوش مصنوعی صرف شود. همچنین امکان اضافه کردن جلوه‌های سینمایی به انیمیشن‌ها وجود دارد که کنسول‌ها و کامپیوترهای بازی نمی‌توانند از عهده‌اش بر بیایند. به خاطر همین است که همه چیز در تریلرهای بازی این قدر خوب به نظر می‌رسد.

https://www.youtube.com/watch?v=vJUWImJUZrU

 

نوع دیگری از تریلرها در داخل محیط واقعی بازی ساخته می‌شوند. به عبارت دیگر، تصویری که در این نوع تریلر دیده می‌شود، تصویری است که از محیط اصلی بازی ضبط شده است و چیزی که می‌بینید، همانی خواهد بود که خودتان در کنسول‌تان تجربه خواهید کرد. البته سازندگان این نوع تریلرها هم قسمت‌هایی از بازی را در تریلر بازی می‌گنجانند که بهترین و هیجان‌انگیزترین قسمت‌های بازی است.

 

https://www.youtube.com/watch?v=njfj6KwEAfg

 

فیلم‌هایی که از محیط داخلی بازی ضبط می‌شوند، باز هم ممکن است ویرایش شوند. حتی ممکن است برای تولید و ضبط این تصویرها از قدرت پردازشی بسیار بالایی استفاده شود که بسیار فراتر از قدرت پردازشی کنسول‌های معمولی است.

بسیاری از ما ممکن است به این نتیجه برسیم که توسعه‌دهندگان همواره می‌کوشند فریب‌مان بدهند. امّا این وضعیت می‌تواند ناشی از ایده‌های بزرگ توسعه‌دهندگانی باشد که مجبورند با واقعیت کنار بیایند و با منابع سخت‌افزاری محدود و بودجه‌های محدود کار کنند.

به نظر می‌رسد در حال حاضر نمی‌شود جلوی توسعه‌دهندگان را برای تولید تریلرهای خوب گرفت یا محدودیت‌هایی قانونی برای شیوه‌ی تبلیغات بازی در نظر گرفت، امّا می‌شود گفت اگر توسعه‌دهندگان وقت و منابع‌شان را کمتر روی تریلرها معطوف کنند و این منابع را صرف بهتر کردن خود بازی بکنند، به احتمال زیاد بازی‌های بهتری را تجربه خواهیم کرد.

 

اشتراک گذاری
2.21K مشاهده0 نظردریافتکد ویدئو
حداکثر طول ویدیو 640 و حداکثر عرض آن 360 میباشد.


Comments are closed.