emoji

اموجی خودت رو بساز | ثبت جهانی اموجی چگونه صورت می‌گیرد؟

اموجی برای خیلی از افراد مانند یک زبان دوم است و به خوبی احساسات و عواطف ما را منعکس می‌کند. ولی برای اضافه کردن یک اموجی به این زبان جهانی چه مراحلی باید طی شود؟

ترجمه و زیرنویس: بهرام ذوقی

اموجی برای بعضی از ما مثل زبان دوم می‌مونه ولی می‌دونید هر کسی می‌تونه اموجی درست کنه؟ نیاز به بودجه یا به این که از مقامات کسی رو بشناسید ندارید. فقط به ده صفحه خوب نیاز دارید.

اموجی در واقع یک کلمه ژاپنیه به معنای نگارگر یا تصویرسازی. Soft bank یک شرکت ژاپنی اولین پکیج اموجی را در سال ۱۹۹۷ساخت. وقتی اپل iOS 2.2 را در نوابر ۲۰۰۸ عرضه کرد باید اموجی مخصوص خودش رو درست می‌کرد تا هر اموجی که از سافت بانک فرستاده می‌شد در آیفون نشون داده بشند.

فیسبوک در راه ساخت ارز دیجیتال مخصوص خود به نام لیبراست | لینک تماشا

سریع بریم جلو تا سال ۲۰۱۹ هزاران اموجی اضافه شد. چهره برخی از اموجی‌ها عوض شده  و الان هر کسی می‌تونه اموجی درست کنه. اولین قدم ارایه پروپوزال‌تون به کنسرسیوم یونیکد هست. یه سازمان غیرانتفاعیه که استاندارد نمایش مسیج بین برنامه‌های متفاوت و نرم‌افزارهای مختلف رو یکسان می‌کنه. کنسرسیوم یونیکد با ۵۰ پروپوزال در سال روبه‌رو می‌شه که ممکنه زیاد به نظر نرسه ولی به خاطر اینه که بیشتر پروپوزال‌ها از مرحله اول هم جلوتر نمی‌رن.

ارایه دهنده‌ها باید مطمئن بشند که اموجی‌ها باید با معیارهای سیزده‌گانه  کنوانسیون هم‌خوانی داشته باشند. تبدیل پروپوزال به اسناد ده صفحه‌ای که شامل توضیح کلی درباره اموجی باشه دلایلی که بهش نیاز هست و داده‌های توجیه وجود داشتنشون. اگر می‌خواهید که پروپوزال قوی داشته باشید اول از همه،باید اموجی باشه که مردم اغلب استفاده می‌کنند و تعداد زیادی از مردم استفاده می‌کنند دوم باید اونقدر خاص باشه که بشه از بقیه تشخیصش داد و اونقدر عمومی نباشه که با چیزهای دیگه اشتباه گرفته بشه.

استارتاپ آن هم از نوع ایرانیش | لینک تماشا

وقتی که پروپوزال‌تون آماده‌ شد با ایمیل به یونیکد می‌فرستید ولی پروسه‌ی بررسی یک سال طول می‌کشه. چرا انقدر زیاد؟ خوب باید از طرف چند کمیته مرتبط با یونیکد تاییدیه بگیره این سفریه که اموجی شما طی می‌کنه. بعد از این که به یونیکد فرستادید اول، اعضا کمیته اموجی رو بررسی می‌کنند و با حضور کسانی که ثبت کردند اصلاحش می‌کنند. بعضی از درخواست‌ها ممکنه که رد بشند ولی پروپوزال‌هایی که تمام فاکتورهای لازم رو دارند. به کمیته فنی یونیکد فرستاده می‌شه. این کمیته هر چیزی که به استاندارد یوینکد فرستاده می‌شه رو نهایی می‌کنه. مثل تخصیص دادن یک نماد جهانی برای هر اموجی بعد از ۶ ماه لیست پیش‌نویس کاندیدها درست می‌شه که لیست اموجی‌هاییه که قراره تایید بشن. شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت، توییتر و فیسبوک این لیست رو می‌بینند و روی طراحیش کار می‌کنند. در سه ماه آخر قسمت محلی یونیکد برای اموجی یک اسم منتشر می‌کنه و برای زبان‌هایی به غیر از انگلیسی هم مشخص می‌کند. بالاخره مرحله آخر: طراحی. در یک چهارم اول سال دوم لیست نهایی نامزدها به شرکت‌های بزرگ فرستاده می‌شه تا طراحی رو شروع کنند هر کمپانی مراحل طراحی مختص به خودش ور طی می‌کنه هر دفعه که یک طراح یک اموجی رو شروع می‌کند. پروپوزال رو می‌خونه به آیکون‌های مرجع نگاه می‌کند و با افراد متخصص درباره‌ش مشورت می‌کنه.

خودرو خورشیدی Lght year one با بازه حرکتی ۲۵۰ کیلومتری | لینک تماشا

و این پروسه‌ی یک اموجیه قتی که همه طراحی‌ها نهایی می‌شند، شرکت‌ها پکیج جدید اموجی رو منتشر می‌کنند. معمولن وقتی که سیستم عامل‌شون رو به روز رسانی می‌کنند. اپل اغلب این کار رو در پاییز انجام می‌ده، وقتی که iOS به‌روز می‌شه. از شروع تا پایان  تقریبن دو سال طول می‌کشه تا شما اموجی‌تون رو در دستگاه‌تون ببینید. پس اگر یک ایده دارید از الان شروع  به کار کنید.

 

شاید این ها را نیز دوست داشته باشید